Zasady współpracy w zespole
Każdy z nas codziennie kontaktuje się z wieloma innymi ludźmi: w domu, w szkole, w pracy, na ulicy, w sklepie... Korzystamy z wytworów pracy innych ludzi dzięki wymianie dóbr i usług. Ta wymiana oraz podział pracy możliwe są dzięki współdziałaniu ludzi ze sobą. Każdy z nas posiada inne umiejętności, czy kwalifikacje, które wykorzystując w swojej pracy lub życiu umożliwiają funkcjonowanie innych ludzi.
GRUPA PRACOWNIKÓW - to zbiór dwóch lub więcej osób pracujących w jednym przedsiębiorstwie, zakadzie lub dziale.
ZESPÓŁ PRACOWNIKÓW - to grupa pracowników, która ma wytyczone wspólne cele działania i wspólnie dąży do ich osiągnięcia. Wszyscy członkowie zespołu pracują na sukces całego przedsięwzięcia, który to zależy od stopnia zaangażowania każdej jednostki będącej częścią takiego zespołu.
ETAPY ROZWOJU ZESPOŁU:
1. formowanie - poznajemy się wzajemnie, określamy swoje role w zespole, wyłaniamy lidera naszego zespołu
2. rozwiązywanie konfliktów - jednoczymy się dla wspólnego celu i ustalamy sposób jego realizacji
3. rozwiązywanie zadań - koncentrujemy się nad tym, do czego zostaliśmy powołani
4. rozwiązanie zespołu - następuje, gdy zadanie zostanie zrealizowane a cel osiągnięty.
Za organizację odpowiedniego zespołu odpowiada kierownik zespołu i to on jest łącznikiem pomiędzy zespołem a całym przedsiębiorstwem.
Ludźmi możemy kierować w różny sposób: stosując przemoc lub perswazję. Liderzy są świetnymi psychologami i wiedzą jak zbudować zespół nastawiony na sukces. Kierują się przy tym następującymi wytycznymi:
- starają się dokładnie poznać motywację każdego członka zespołu,
- wskazują wizję i cele pracy,
- jasno określają zakres obowiązków każdego członka zespołu,
- dbają o przepływ informacji pomiędzy wszystkimi członkami zespołu.
ZALETY PRACY ZESPOŁOWEJ:
1. poświęcamy się jasno określonemu celowi,
2. wspieramy i szanujemy się wzajemnie,
3. mamy jasno określone role,
4. współpraca przynosi korzyść każdej ze stron,
5. każdy członek zespołu jest traktowany indywidualnie,
6. jesteśmy nastawieni na sukces.
Zespół musi mieć szefa odpowiedzialnego za skuteczność pracy. Jeżeli nikt nie będzie odpowiadał za zespół, to sukces może być tylko i wyłącznie dziełem przypadku.
W codziennym życiu spotykamy się także z funkcjonowaniem zespołów nieformalnych (tworzonych spontanicznie) lub zespołów formalnych (narzucone odgórnie).
ZESPÓŁ ZADANIOWY - utworzony z pracowników różnych komórek na czas zrealizowania określonego celu lub zadania.
ZESPÓŁ KLASOWY - tworzony przez przypadkowe osoby lub związanych ze sobą poczuciem solidarności i przyjaźni ludzi.
Dodaj komentarz