Konflikty i sposoby ich rozwiązywania
Wyobraź sobie, że jesteś menedżerem zespołu, którego członkami są osoby o różnych osobowościach i temperamentach. Jednym z działań idealnego lidera jest umiejętność rozwiązywania sytuacji konfliktowych, które mogą pojawić się w trakcie realizacji zaplanowanych zadań i czynności.
KONFLIKT - sprzeczność interesów lub poglądów stron konfliktu.
Przyczyny konfliktu:
- niejasne informacje,
- niewłaściwy podział obowiązków,
- błędy w organizacji i zarządzaniu,
- niewłaściwy styl kierowania,
- łamanie przepisów prawa,
- wadliwy system motywowania i oceniania,
- istnienie grup nieformalnych,
- różnice indywidualne.
Konflikty mogą występować na szczeblu kierowniczym (pomiędzy kierownikami) i wtedy mamy do czynienia z KONFLIKTEM ORGANIZACYJNYM, wśród których wyróżniamy konflikty interpersonalne i grupowe.
Kategorie konfliktów interpersonalnych:
konflikt wartości - dotyczy różnic kulturowych, religijnych konflikt strukturalny - dotyczy stanowisk, pozycji konflikt racji - dotyczy błędnego postrzegania swojego miejsca w społeczeństwie konflikt interesu - dotyczy różnych sposobów zaspokajania potrzeb
W sytuacji konfliktowej bardzo ważny jest sposób podejścia do obu stron konfliktu i styl rozwiązania problemu.
Sposoby rozwiązywania konfliktu:
- kompromis,
- dominacja,
- współdziałanie,
- negocjacje.
W momencie, gdy negocjacje nie przyniosły porozumienia, do rozwiązania konfliktu potrzebne jest zaangażowanie osób trzecich (spoza konfliktu). Mamy wtedy do czynienia z mediacją, arbitrażem lub sądem.
Konflikt może być źródłem korzystnych zmian dla przedsiębiorstwa, zespołu i jego członków, ponieważ może podnieść motywację i zaangażowanie do pracy. Zadaniem kierownika jest efektywnie pokierować konfliktem.
PRACA DOMOWA:
Zadanie do samodzielnego wykonania i przesłania do mnie do dnia (podane przez e-dziennik).
Wyjaśnij pojęcia i wskaż różnice pomiędzy mediacją, arbitrażem a sądem.
Dodaj komentarz